polsk riksdag
ŚWIAT WOBEC UCZUD RELIGIJNYCH
WARSZTATY DLA DZIENNIKARZY
Licheo, 29-31.03.2012
CZWARTEK, 29.03.2012
Moderator ks. dr hab. Piotr Kieniewicz MIC O UCZUCIACH RELIGIJNYCH SŁÓW KILKA – SĄ, CZY TEŻ ICH NIE MA?
ks. dr Jerzy Smoleo - Czy istnieje coś takiego jak uczucia religijne?
Uczucia religijne należą do pojęd nieuchronnie niedookreślonych, odnoszą się bowiem do sfery osobistych przeżyd, niepoddającej się ścisłym definicjom. Liczenie się z uczuciami religijnymi – podobnie jak z patriotycznymi i obyczajowymi – to w istocie sprawa kultury społeczeostwa. Tak czy nie? Jak zdefiniowad uczucia. Czy nie lepiej mówid o odczuciach?
dr Tomasz Terlikowski – Wzburzenie uczud jako znak naruszenia wartości.
Uczucia religijne rodzą się z odniesienia do wartości religijnych, transcendentnych i trudnych niekiedy do jednoznacznego zdefiniowania, jednak wcale nie mniej realnych niż to, co można zmierzyd, dotknąd i wyliczyd. Subiektywnośd odczud nie zmienia faktu obiektywności wartości, a ostatecznie o te wartości chodzi.
Zwiedzanie Muzeum im. ks. Józefa Jarzębowskiego MIC w Licheniu
PIĄTEK, 30.03.2012
Moderator dr Tomasz Terlikowski
WIZERUNEK BOGA. PRAWO I POLITYKA
Mec. Rafał Sikorski – Czy można naruszyd wizerunek Boga?
W jakim stopniu prawo powinno chronid sferę uczud religijnych? Czy penalizacja w przypadku obrazy tych uczud jest właściwa? Jak wiadomo toczą się dyskusje, czy nie wystarczą tutaj inne instrumenty prawne, np. postępowanie cywilne, gdzie obrazę uczud religijnych można więc potraktowad jako naruszenie dóbr osobistych, a kodeks cywilny daje podstawę do dochodzenia odszkodowania. Niemniej są jednak sytuacje, gdy w bardzo brutalny sposób narusza się te uczucia, co nawet prowadzi do napięd społecznych. Wtedy mamy do czynienia nie tylko z ochroną uczud jednostki, ale i z dbałością o interes ogólny – chodzi o to, żeby nie dopuszczad do ekstremalnych zachowao. W takich sytuacjach penalizacja jest konieczna. Podobnie zresztą gdy obraża się osoby niewierzące ze względu na brak wiary. Przykłady orzeczeo sadowych: chusty we Francji, minarety w Szwajcarii, krzyż we Włoszech. Co to jest sfera publiczna? Czy sama w sobie podlega ochronie. Ustawodawstwo Europejskie.
ks. dr Andrzej Draguła – Kościół w czasach pop-kultury.
O potrzebie nowego języka opowiadania o sacrum. Czy płaszczyzny Kościoła i świeckiego paostwa mogą ze sobą nawiązad łącznośd? Czy jest szansa, że nastąpi między nimi porozumienie? Czy da się je wzajemnie przetłumaczyd? Jak „ocalid Boga” w sekularyzującym się społeczeostwie. Pytanie o „ocalenie” dotyczy obecności wartości w dyskusji publicznej, a ni jedynie oddanie im należnej czci i miejsca (słowacki wielkim poetą był…. Tylko co z tego) Czy nie jest tak, że Kościół odpowiada na pytania, których sobie już nikt nie stawia, a nie odpowiada na pytania, które ludzie stawiają?
Moderator dr Tomasz Terlikowski
ŻARTY I KPINY Z KOŚCIOŁA I WIARY. GDZIE JEST GRANICA TOLERANCJI?
dr Paweł Skrzydlewski – O tolerancji słów kilka.
Definicja pojęcia. Historia pojęcia. Współczesna demokracja broni świeckości paostwa, by rozmaite wyznania i ludzie niereligijni mieli te same prawa i przywileje. Tak, aby paostwo mogło stad się wspólnym domem dla ludzi różnych opcji ideowych. Stanowisko to wynika m.in. z doświadczenia krwawych wojen religijnych ciągnących się dziesiątki lat w Europie u początków nowoczesności. Wtedy ufundowano pojęcie tolerancji. Jeżeli świeckie paostwo nie chce preferowad żadnej religii, ale jednocześnie nie odrzuca religii jako takiej i bynajmniej nie tworzy aksjologicznej próżni. Jak to połączyd, tak by tolerancja nie była młotem na wyznawców jakiejkolwiek religii i zapewnienie harmonijnego współistnienia ludziom o niekiedy skrajnie odmiennych poglądach.
dr hab. Piotr Kieniewicz MIC – Tolerancja wobec innych wartości.
Obecne zakręcenie świata (nade wszystko świata mediów) wokół tolerancji i demokracji sprawia, że cały porządek wartości uległ splątaniu. Ważniejsze od prawdy stało się z jednej strony „zrobienie newsa”, a z drugiej – nie urażenie kogokolwiek (przy czym do wyraźnie złego tonu jest urażanie się czyimiś uwagami). Jak zatem na nowo uporządkowad świat wartości społecznych, by nie negując tolerancji, przywrócid należne miejsce wartościom zdecydowanie od niej ważniejszym. Jak ukazad te wartości, by zostały dostrzeżone i przyjęte?
Wizyta w lesie grąblińskim i krótkie spotkanie w siostrami anuncjatkami
Moderator o. Roman Bielecki OP
KOŚCIÓŁ W CZASACH POP-KULTURY
dr Sławomir Sowioski – Uczucia religijne jako element manipulacji politycznej.
Kościół i religia w sferze prywatnej, politycznej czy publicznej? Pojęcie i granice sfery publicznej? Obecnośd Kościoła katolickiego w Polsce w życiu publicznym, na tle paostw Unii Europejskiej? Czy wolno politycznie agitowad w Kościele? Wolnośd religijna, jej granice? Spory wokół rozumienia wolności religijnej?
Proponowana lektura: S. Sowioski, Kościelna wieża w nowoczesnym mieście, w: Więź nr 11/2011
red. Jerzy Sosnowski – Na co może sobie pozwolid artysta?
Co to jest „artystyczna prowokacja”. Jakie są granice takiej prowokacji. Gdzie kooczy się „dzieło” a zaczyna kicz i nie ma wartości artystycznej. Na ile można używad symboli religijnych do takich prowokacji. Casusy „Viridiany” Bunuela, „Ostatniego kuszenia Chrystusa” Scrorsese. Czy licentia poetica to autocenzura czy też przejaw szacunku i kultury osobistej?
Moderator ks. Roman Bielecki OP
WIERZĄCY DZIENNIKARZ W MIEJSCU PRACY
red. Marek Magierowski – Pytanie o neutralnośd światopoglądową.
Dziennikarz-katolik w niekatolickim czasopiśmie. Jak się zachowad w sytuacji gdy wiara jest wyśmiewana a jest się wierzącym dziennikarzem? Obrona własnej wiary: czy dziennikarz może prezentowad własne przekonania religijne, własną wiarę? Czy dziennikarz może/powinien byd neutralny światopoglądowo? Czy istnieje neutralnośd światopoglądowa?
Dyskusja uczestników warsztatów.
Jakie są moje doświadczenia ? Czy mogę w miejscu pracy otwarcie prezentowad własne przekonania religijne? Czy umiem to robid? Czy moi szefowie respektują moją wiarę? Co robię, gdy jestem zmuszany/zmuszana do podjęcia tematu, który kłóci się moją wiarą? A jak zachowuję się wobec moich kolegów/koleżanek z pracy, którzy są innego wyznania?
Moderator ks. dr hab. Piotr Kieniewicz MIC
WIZERUNEK KOŚCIOŁA – DBAD, KSZTAŁTOWAD, SPRZEDAD W DZISIEJSZYM ŚWIECIE
Piotr Wysocki, Marek Wojciech Grabowski – Religia, chrześcijaostwo,
katolicyzm – marka i jej wizerunek.
Warto popatrzed na świat religii (u nas – nade wszystko chrześcijaostwa, katolicyzmu) z zupełnie innej perspektywy. Chrześcijaostwo jest pewną marką, którą można, a byd może nawet trzeba zareklamowad, odpowiednio „sprzedad”. Można jej także – jeśli się to będzie robiło nieodpowiednio – zaszkodzid. Przykłady kampanii marketingowych pokazujących religię (niekoniecznie chrześcijaoską) jako wartośd i coś ciekawego, wartego zainteresowania i bliższego poznania.
o. Jan M. Szewek OFMConv. - Czy Kościół katolicki dba o swój wizerunek?
Jakoś tak się składa, że problemy pojawiają się gdy zaczyna się dotykad symboli religijnych chrześcijaostwa. Mieliśmy wprawdzie jedna małą akcję z karykaturami Mahometa ale szybko zażegnaną. Czy nie jest tak że mało dba się o markę jaką jest Kościół i jego symbole. Osobną kwestią jest – czy takie marketingowe podejście w odniesieniu do chrześcijaostwa jest właściwe...
Moderator ks. dr hab. Piotr Kieniewicz MIC
PROTEST OBYWATELSKI
Stowarzyszenie „Twoja Sprawa”, red. Rafał Porzezioski
– Warto stanąd okoniem
W Stanach Zjednoczonych można pozwad każdego o wszystko (chod skutki nie zawsze idą po myśli pozywającego. Niekiedy spektakularne wyroki powodują zmianę polityki potężnych firm i instytucji. Podobny efekt można jednak osiągnąd bez angażowania wymiary sprawiedliwości poprzez dobrze zorganizowaną, skoordynowaną akcję protestu obywatelskiego. Mamy już polskie doświadczenia w tym względzie i warto je poznad. Raz, by je dobrze zrozumied, a dwa – byd może – by się w nie może nawet włączyd...
Licheń. Zakończyły się warsztaty dla dziennikarzy
PAP
2012-03-31, ostatnia aktualizacja 2012-03-31 17:15
Dziennikarze z kilkudziesięciu redakcji z całego kraju uczestniczyli w, zakończonej w sobotę w Sanktuarium Maryjnym w Licheniu Starym (Wielkopolska), 6. konferencji warsztatowej "Kościół bez tajemnic". W tym roku tematem dyskusji były uczucia religijne.
Według rzecznika prasowego sanktuarium ks. dr Piotra Kieniewicza, konferencję zorganizowano, by zastanowić się nad tym, w jaki sposób można ciekawie, mądrze i dobrze mówić o wartościach religijnych, a jednocześnie, w jaki sposób realizować własne chrześcijaństwo w środowisku, które niekoniecznie się z nim identyfikuje. "Myślę, że ta konferencja wywarła jakiś wpływ na kształtowanie warsztatu i postaw dziennikarzy" - powiedział Kieniewicz PAP.
Wyjaśnił, że program konferencji ułożono tak, aby nie był to prosty zbiór tematów dotyczących uczuć religijnych, ale żeby tworzyły one pewną logiczną całość, zaczynając od kwestii ogólnych, a kończąc dyskusję na kwestiach bardzo praktycznych.
Dziennikarze i zaproszeni goście poruszyli m.in. takie tematy, jak "Kościół w czasach popkultury", "Polityka a uczucia religijne", "Tolerancja wobec innych wartości", "Żarty i kpiny z Kościoła i wiary", "Na co może sobie pozwolić artysta", "Czy istnieje coś takiego jak uczucia religijne". W sobotę zastanawiano się, czy kościół dba o swój wizerunek.
Warsztaty organizowane są dla dziennikarzy pracujących w redakcjach telewizyjnych, radiowych, prasowych i zajmujących się dziennikarstwem internetowym. Zgodnie z programem, po każdym wykładzie dziennikarze mieli czas na dyskusję i zadawanie pytań.
Licheńskie spotkania mają charakter nieodpłatnych warsztatów. Zdaniem organizatorów konferencji, spotkania dziennikarzy mają być z jednej strony okazją do podejmowania i komentowania różnych aktualnych zjawisk, a z drugiej powinny integrować to środowisko.
Organizatorem warsztatów było sanktuaryjne biuro prasowe. Patronat medialny przyjęły Polska Agencja Prasowa i Katolicka Agencja Informacyjna. Konferencja trwała od czwartku.
Sanktuarium Matki Bożej Bolesnej Królowej Polski w Licheniu, gdzie odbędą się warsztaty, ma ponad 150 lat. Jego historia jest związana z kultem słynącego z cudów wizerunku Matki Bożej Licheńskiej. Na terenie sanktuarium znajduje się największa w kraju świątynia, nosząca tytuł bazyliki. Jej budowę w 1999 r. pobłogosławił papież Jan Paweł II.(PAP)
Źródło: PAP