ďťż

glissando - jak prawidłowo wykonać

Baza znalezionych fraz

polsk riksdag

Witam,

mam pytanie odnośnie wykonywania glissanda na saksofonie.

1) np. chcąc wykonać Glissando w dół od dźwięku a2 – d2 wykonujemy na stopniach ( a, g,f,e,d) czy chromatycznie ? ( a, gis, g, fis, f, e,d);

2) Początkowe ćwiczenia w nauce glissanda opierają się obniżaniu i podwyższaniu za pomocą dolnej wargi na danym dźwięku, więc podczas wykonywania gliss. nie tylko zamykamy odpowiednie klapy, ale również pracujemy aparatem artykulacyjnym tzn. dolną wargą tak?

3) jak wykonać glissano w dół ? ( tak jak w etiudzie _załącznik glissando1.jpg)
images68.fotosik.pl/801/ffee07cd1cf46755med.jpg

na początku każdego dźwięku mamy napiętą wargę, a potem stopniowo poluźniamy i jednocześnie zamykam kolejną klapę i taki tok myślenia stosuję dalej do końca wykonywania gliss. , na każdym dźwięku.

Dźwięk = Napięta warga = poluźniam i zakrywam kolejną klapę i zaraz powracam znowu do napiętej wargi i znowu poluźniam zmieniając dźwięk po dźwięku chromatycznie

Czy to jest dobry sposób na wykonywania gliss. ?
Czy można wykonywać gliss. tylko za pomocą klap bez pracy aparatu artykulacyjnego ( dolnej wargi) ?

4) Czy mógłbym poprosić o wykonanie gliss. (zagranie na saksie) znajdującego się w etiudzie ? I jednocześnie jak prawidłowo zagrać gliss. w górę? np. od d2 – g2

5) Mam jeszcze jedno pytanie jak wykonać prawidłowo rytm w tej etiudzie jeśli podano komentarz jak prawidłowo realizować ósemki ( spójrz załącznik glissando2.jpg), bo wg mnie to jest to jedno i to samo, a pisze,żeby nie mylić z „ósemką z kropką i szesnastką.” Będę wdzięczny o fragment wykonania tych ósemek w tej etiudzie i za całą pomoc

images69.fotosik.pl/801/a1f565690d0110efmed.jpg

Pozdrawiam

P.S.Nie mogę dodać póki co żadnych linków a tym samym załączników-może po opublikowaniu tego postu, a jest on moim pierwszym coś się ruszy bo załączniki dla zrozumienia mnie w tym temacie są istotne.


Prawidłowo wykonane ósemki w ten opisany przez Barona sposób, to słingowanie czyli przedłużenie pierwszej nuty i uderzenie językiem na drugiej, zachowując triolowy rytm - ten triolowy rytm jest kluczem.

https://www.youtube.com/watch?v=XFlGPOh2MDQ

od 2:50
triola a ósemka z kropką oraz szesnastką to wielka różnica w długości trwania dźwięków. Dwie połączone ze sobą ósemki w trioli będą trwać 0,66 sekundy a ósemka z kropką przez 0,75 sekundy zakładając że wszystko rozgrywa się w czasie jednej sekundy. Pozornie to samo a jaka duża różnica.
Widzę, że poradziłeś sobie z załącznikami. Brawo!
Liczę na równie szybkie opanowanie opcji "szukaj". Na temat glissanda:
http://www.sax.fora.pl/forum-ogolne,6/plynne-przejscie-miedzy-2-dzwiekami-np-e-i-f,3167.html
Praca jak to nazywasz "aparatu artykulacyjnego dolnej wargi" to coś, co powinieneś sobie uporządkować
http://pl.wikipedia.org/wiki/Artykulacja_(muzyka)
http://pl.wikipedia.org/wiki/Intonacja_(muzyka)
Wysokość dźwięku to przede wszystkim praca gardła/krtani.
Zabrałeś się za trudny kawałek, może poszukaj sobie coś łatwiejszego?
Jak już przerabiasz "Etiudy Jazzowe na Saksofon" Piotra Barona - wypada przeczytać wcześniej "Techniczną Szkołę na Saksofon" tegoż autora i wszystko będzie jasne.


tylko tej szkoły technicznej na saksofon nigdzie nie ma